27. kesäkuuta 2017



Saako ruumiilleen tehdä mitä haluaa? 

Han Kangin monikerroksinen romaani on kehunsa ansainnut  



Han Kang: Vegetaristi. Suom. englannista Sari Karhulahti. Gummerus 2017. 215 s.


Eteläkorealaisen Han Kangin (s. 1970) pieni romaani Vegetaristi ilmestyi koreaksi jo kymmenen vuotta sitten. Kun se viime vuonna palkittiin kansainvälisellä Booker-palkinnolla, kirjailija oli hetkessä kuuluisa. Mikä Vegetaristissa oli niin uutta ja erikoista, että romaani erottui joukosta? Vai vaikuttiko asiaan se, että romaanin takia Han Kang joutui maansa kulttuuriministerin mustalle listalle?

Suomalainen lukija ei ilman taustatietoja löydä Vegetaristista mitään poliittisesti arveluttavaa. Korean niemimaan kahtiajako ja romaanissa sivumennen mainitut Vietnamin sota ja erityisesti Gwangjunin kansannousu (1980) ovat kuitenkin lähimenneisyyttä, johon puuttuminen on maassa kivuliasta, eikä romaanin keskushenkilön yhteiskunnasta vetäytyminen ole sekään valtaapitäville mieluisa muutosprosessi.

Vaikka itse luen Vegetaristia ennen kaikkea psykologisena romaanina, yksilön haluna ja mahdollisuutena määrätä itse valinnoistaan, yhteiskunnallinen kirja on siinä mielessä, että se osoittaa, kuinka vaikea ympäristön on sietää normeista poikkeamista. Protestointi on uhka ja siksi tukahdutettava.


VEGETARISTIN  tapahtumajuoni ja rakenneratkaisu ovat yksinkertaiset. Romaanin päähenkilö Yeong-hye on ainakin aviomiehensä mukaan kaikin puolin tavallinen nuorehko nainen, vaatimaton, harvasanainen ja ja miehensä tahtoon mukautuva lähes näkymätön olento, kunnes hän näkee oudon unen ja päättää ruveta vegetaristiksi.

Ratkaisu saa koko vaimon suvun kuohuksiin. Se tekee kaikkensa lopettaakseen moisen hullutuksen, mutta Yeong-hye on taipumaton ja menee yhä pidemmälle kieltäymyksissään. Mitä järkyttävämmäksi ja irvokkaammaksi ympäristön fyysinen ja henkinen väkivalta muuttuu, sitä määrätietoisemmin painostettu pakenee omaan maailmaansa. Vain lanko saa taideprojektillaan häneen hetkeksi jonkinlaisen yhteyden, tosin itsekkäistä syistä.

Päähenkilön vaitonaisuus korostuu, kun hän saa romaanissa äänen muutamia lyhyitä repliikkejä lukuunottamatta vain kerratessaan merkillisiä uniaan. Muutoin romaani jakaantuu kolmeksi pääluvuksi, joista ensimmäisessä tapahtumista kertoo Yeong-hyen aviomies, toisessa lanko ja kolmannessa isosisko.

Niukoista aineksistaan huolimatta Vegetaristi on sekä ulkoisesti että sisäisesti äärimmäisen jännittävä ja salaperäisen monikerroksinen romaani. Miten taistelussa oikein käy? Murtuuko rauhallinen vastarinta väkivallalla? Mikä on hiljaisen mielenosoittajan kohtalo? Joutuuko hän ennen pitkää uhrattavaksi?

Samalla mietityttää päähenkilön mielentila. Missä kulkee terveyden ja sairauden raja? Mitä on ns. normaalius? Onko sairasta paeta ympärillä vallitsevaa piittaamattomuutta ja tuhoa sisäiseen maailmaansa? Onko tuomittavaa haluta olla jotain muuta kuin ihminen? Eläin? Kasvi? Puu?


AVOIN LOPPU jättää pohtimaan monenlaisia moraalikysymyksiä. Romaanin symboliikka on näkyvää mutta moniselitteistä, ja kolme kertojaa ovat yhtä mietityttäviä kuin arvoituksellinen päähenkilö.

Aviopuolisoiden keskinäinen suhde paljastaa kuin peili naisen aseman kuvatussa kulttuurissa. Langon taiteilijuus panee arvioimaan taiteen ja hyväksikäytön rajoja, vaikka samalla nauttiikin suunnattomasti Han Kangin kirjallisista maalarintaidoista. Isonsiskon tunteita pikkusiskoaan kohtaan Kang erittelee tarkasti ja satuttavasti. Sisarenkaan osa ei ole helppo.

Elämä on tragedia, ainakin romaanin naisten elämä. Ja elämä on unta.

Ikivanha ajatus sopii Han Kangin mystiseen romaaniin hienosti. Sisar kuitenkin epäilee: Täytyyhän meidän herätä joskus? Koska... koska sitten... Lukijan harkittavaksi jää myös kysymys, saako omalle ruumiilleen tehdä mitä haluaa.


Han Kang.  Kuva:Park Jaehong



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Iida Turpeinen: Elolliset

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa

Anna Soudakova: Varjele varjoani